fredag den 13. november 2015

MIDDELALDEREN OG DENS HISTORIEFORTÆLLINGER

Middelalderens malerier var flade i udtrykket og havde derfor ingen perspektiv og skygger. De havde lukkede farveflader ligesom tegneserier og viste altid noget symbolsk fremfor realistisk. Det var ikke så meget billedet i sig selv, der var fokus på, det var mere indholdet. Det var ofte religiøse fortællinger, der var en del af en større helhed så som en væg, en bogside, et tapet eller lignende. Det vigtigste i en historie var i midten og fyldte mest, man viste tingene fra den side de bedst kendetegnes. Bestemte personer blev vist med bestemte symboler og det var svært at se, om billederne foregik indenfor eller udenfor. Kunsten var ofte bestilt af kirker og det var religiøse motiver og himmel-helvede der var i fokus men det ændrede sig til at blive mere motiver med Maria og moderkærlighed i centrum. 

Bayeuxtapetet (1073-1083), broderet vægtæppe, 70 m, konger og kampe fra datiden
Ikonoklasme: håndhævelse af billedforbuddet, bevidst destruktion eller krænkelse af vigtige symbolske billeder eller ikoner.

Vi har lavet vores eget middelalderbillede hvor vi først skulle tegne en ramme opdelt i mindst 5 rum. Efter det hørte vi sangen Sorten Muld med Kirstin og historien om hende skulle vi så tegne ind i rammerne ligesom de ville have gjort i middelalderen, det kom til at se sådan ud:


Dette er sangen, som vi lavede tegningen ud fra.

Her har vi så min middelalderudgave af historien om Kirstin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar